Preekschets: Zoals een tarwekorrel

2 november 2025
PREEKSCHETS 'Internationale Dag van Gebed voor vervolgde christenen'
Door: SDOK
 
Gebaseerd op het leven van de apostel Thomas en het leven van vervolgde christenen.

Lees meer

Preekplanning


Begin met het doel  
“Welke Bijbelse waarheid wil ik mijn gemeente laten ontdekken in deze preek?”
Jezus verkondigde dat Hij als een tarwekorrel was, die op de grond viel om te sterven, zodat er veel vrucht zou voortkomen. Daarmee zou het doel van God worden verwezenlijkt: de verlossing van de mensheid.
 
Welke Bijbelse waarheid wil ik mijn gemeente laten ontdekken in deze preek?
Wanneer we onszelf verloochenen, zoals een tarwekorrel die op de grond valt, sluiten we ons aan bij Gods verlossingsmissie, zodat er veel vrucht zal zijn. Onze vervolgde christelijke familie is, door de eeuwen heen én vandaag de dag, een voorbeeld van wat het betekent om onszelf te verloochenen en een vruchtbaar leven voor Christus te leiden.


Kerntekst: Johannes 12:20-26


20Nu waren er enkele Grieken onder hen die gekomen waren om op het feest te aanbidden.
21Die dan gingen naar Filippus, die van Bethsaïda in Galilea afkomstig was, en vroegen hem: Heer, wij willen Jezus graag zien.
22Filippus kwam en zei het tegen Andreas, en Andreas en Filippus zeiden het op hun beurt tegen Jezus.
23Maar Jezus antwoordde hun: Het uur is gekomen dat de Zoon des mensen verheerlijkt zal worden.
24Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht.
25Wie zijn leven liefheeft, zal het verliezen, en wie zijn leven haat in deze wereld, zal het behouden tot het eeuwige leven.
26Als iemand Mij dient, laat hij Mij volgen, en waar Ik ben, daar zal ook Mijn dienaar zijn. En als iemand Mij dient, zal de Vader hem eren.
(HSV)

Preekintroductie


Jezus was Jeruzalem binnengekomen onder het geroep van 'Hosanna! Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere, de Koning van Israël!!' (Johannes 12:13). Na zijn triomfantelijke intocht was Jezus het gesprek van de dag. Enkele Grieken, van wie de precieze herkomst onbekend is, benaderden Filippus en vroegen om een ontmoeting met Jezus. Filippus vertelde het aan Andreas, en vervolgens ging Filippus naar Jezus om het Hem te vertellen.
 
Deze Grieken waren duidelijk nieuwsgierig en dachten misschien dat ze getuige waren van het begin van de kroning van een nieuwe koning. Misschien hadden ze gehoord over de wonderdoener uit Galilea en waren ze op zoek naar geestelijke antwoorden. Johannes vertelt ons nooit of Jezus hen heeft ontmoet.  Hij laat ons ook niet met zekerheid weten of de woorden die Jezus sprak in Johannes 12:24-26 (en verder) een openbare toespraak waren tot een menigte, waarin mogelijk ook de nieuwsgierige Grieken aanwezig waren, of alleen tot de discipelen. Wie het publiek ook was, de boodschap was duidelijk: om Jezus echt te kennen, moet je sterven aan jezelf.
 
Theoloog J. C. Ryle schrijft:
“Deze zin was in de eerste plaats bedoeld om de verwonderde Grieken de ware aard van het Koninkrijk van de Messias te leren. (...) Onze Heere wilde hen laten weten dat Hij gekomen was om een kruis te dragen, en niet om een kroon te dragen. Hij kwam niet om een leven van eer, gemak en pracht en praal te leiden, maar om een schandelijke en oneervolle dood te sterven. Het koninkrijk dat Hij kwam oprichten, zou beginnen met een kruisiging, en niet met een kroning. Zijn glorie zou niet voortkomen uit overwinningen die met het zwaard waren behaald, en uit verzamelde schatten van goud en zilver, maar uit de dood van zijn Koning.”
–J. C. Ryle,
Expository Thoughts on the Gospels: John, (Edinburgh: Banner of Truth, 1999)
 
Wil je als discipel wandelen in Gods Koninkrijk, dan vereist dat het navolgen van Christus in Zijn leven en in Zijn dood.


1. Het graan (vers 24)


A. Wat gebeurt er met het graan?
1. Het valt in de aarde. In de agrarische gelijkenis vindt er geen overvloedige oogst plaats zolang een zaadje in de opslagbak of in de zak van de zaaier blijft zitten. De oogst is alleen mogelijk als het zaadje in de grond wordt gestopt.
 
2. Het sterft. Zaden bevinden zich in een rusttoestand, waardoor het zaad niet kan ontkiemen totdat de omstandigheden gunstig zijn. De metamorfose die plaatsvindt wanneer een zaadje in rijke grond wordt geworpen en voldoende water krijgt, is vergelijkbaar met de dood. De jonge plant in het zaadje neemt de eerste voedingsstoffen uit de zaadhuid op en de plant gaat een nieuwe levensfase in.
 
3. Het brengt overvloed voort.
Voorwaarden voor een overvloedige oogst (vv. 25–26):
a. Het leven liefhebben en toch verliezen omwille van Jezus.
b. Het leven in deze wereld haten en het inruilen voor eeuwig leven.
c. Alleen Christus dienen en volgen.

B. Wat is de tarwekorrel?
In dit tekstgedeelte sprak Jezus eerst over zichzelf en daarna over degenen die hem volgen. Hij betrekt ons bij dit proces dat resulteert in een overvloedige oogst, niet vanwege ons, maar vanwege zijn verlossende liefde.
 
1. De tarwekorrel is Jezus zelf – het vleesgeworden Woord van God. Jezus laat een voorafschaduwing van zijn dood zien.
a. Koningen worden verheven, maar Jezus was een koning die vernederd werd, eerst door af te dalen naar de aarde en vervolgens door te worden neergelegd in het graf. Het beeld dat hier wordt geschetst, weerspiegelt Filippenzen 2:5–8: "Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.”

b. Het plan was de dood. Jezus vertelde zijn volgelingen (en de menigte) dat hij gedood zou worden en zijn leven zou geven in gehoorzaamheid aan de wil van de Vader. Hij vertelde de discipelen en de menigte dat Zijn dood nabij was en dat door zijn dood en opstanding het eeuwige leven beschikbaar zou zijn voor iedereen die gelooft, wat zou resulteren in een overvloedige oogst van verloren zielen.
 
2. De tarwekorrel is het Woord van God, de boodschap van het Evangelie, gezaaid in de wereld.
We moeten begrijpen dat het graankorrel ook het Woord van God vertegenwoordigt (het Evangelie) dat in de oogstvelden van deze wereld wordt gezaaid. De zaaier van het Woord van God, een Bijbelse discipel, leeft een dagelijks kruisdragend leven (Matteüs 16:24), begraaft zijn of haar eigen ambities en voorkeuren en verbreidt in plaats daarvan Christus en zijn Koninkrijk.

Illustratie: Kun je je voorstellen dat je een dorp binnenloopt waar God je naartoe heeft gestuurd, een dorp dat je nog nooit hebt gezien, met als enige doel om Jezus Christus als de enige ware God te verkondigen? Dat is wat de discipel Thomas deed toen hij naar de uiteinden van de aarde reisde, met name naar India. Thomas vertrouwde op God in leven en dood.  
  • Hoe inspireert het voorbeeld van Thomas je gehoorzaamheid vandaag de dag?  
  • Naar welk ‘dorp’ (buur, vriend, collega, gemeenschap) roept God jou?


2. De grond


Dit tekstgedeelte zegt niet veel over de grond waarin het graan wordt gezaaid, maar het is duidelijk vruchtbare grond vanwege de overvloedige oogst. Een passage die bekend staat als de gelijkenis van de zaaier (Mattheüs 13:1-23; Marcus 4:1-20; Lucas 8:4-15) geeft echter inzicht in de grond waarin het evangeliezaad wordt gezaaid. Sommige theologen noemen deze tekstgedeeltes de gelijkenis van de grondsoorten.
 
A. Zaad gezaaid op het pad
Zij die horen, maar de boodschap wordt door de duivel uit hun hart weggenomen.
1. Duivel — een dief (Johannes 10:10)
2. Komt om te stelen, te doden en het levengevende Woord van God te vernietigen (Johannes 10:10)
3. Iemand die verslindt (1 Petrus 5:8)
 
B. Zaad gezaaid op rotsachtige grond
Degenen die de boodschap met vreugde ontvangen, maar geen wortel hebben. Ze geloven een tijdje en vallen weg in tijden van beproeving. Onze vervolgde christelijke familieleden zijn goede voorbeelden die het tegenovergestelde laten zien.
 
1. Wat is vervolging omwille van de gerechtigheid (Mattheüs 5:10)? De gelovige...
a. bekeert zich en gelooft in Christus
b. berekent de kosten van het naleven van zijn geloof en doet dat ook
c. krijgt te maken met een tegenstander die op de een of andere manier probeert de activiteit van zijn geloof te stoppen
d. begrijpt dat het doel van de tegenstander is om de getuigenis het zwijgen op te leggen.

2. Het getrouwe getuigenis van vervolgde christenen draagt veel vrucht.

Illustratie: Het zaad van het Evangelie wordt nog steeds gezaaid in vruchtbare grond in India. Toen Kashvi haar hindoeïstische schoonzus in het ziekenhuis bezocht, het Evangelie met haar deelde en met haar bad, hoorde iemand anders in het ziekenhuis haar en belde de politie. Kashvi werd gearresteerd op grond van de staatswetten tegen bekering en bracht drie dagen in de gevangenis door. Terwijl ze in de gevangenis zat, had ze geen angst of zorgen. Ze kreeg de kans om een meisje te begeleiden dat al twee jaar gevangen zat. Veel van de hindoeïstische gevangenen en enkele politieagenten vroegen haar ook om voor hen te bidden. Ook kon ze het Evangelie delen met de politiecommissaris, die haar had gevraagd om voor hem te bidden nadat hij haar karakter en eerlijkheid had opgemerkt.
Sinds haar vrijlating is Kashvi doorgegaan met het uitreiken naar vrouwen in de gevangenis, en hun kinderen.


C. Zaad gezaaid tussen de doornen
Zij die het Woord van God horen, maar verstikt worden door...
1. de zorgen van deze wereld
2. de rijkdommen van deze wereld
3. de genoegens van deze wereld
Dit soort zaad bereikt nooit volwassenheid. Wat is het grootste obstakel voor het Woord van God om volwassenheid te bereiken in het leven van de mensen in uw huis? Uw kerkgemeenschap? De mensen waar u zich mee omringt?
 
D. Zaad gezaaid op goede grond
Het Woord van God (het Evangelie) zal wijd en zijd worden gezaaid, waarbij sommige zaden goede grond zullen vinden.
 
Goede grond is grond die...
1. het Woord van God hoort
2. het vasthoudt
3. het in hun hart bewaart
4. vrucht draagt door een leven van godvruchtig getuigenis.
 

3. De vrucht


De tarwekorrel blijft niet in de vruchtbare grond. Hij groeit en verandert in een tarwestengel met vele korrels. De vermenigvuldiging die voortkomt uit de ontkieming is een verkondiging van Gods wonderbaarlijke ontwerp!
 
A. Tarwe brengt tarwe voort. Het zou absurd zijn om te denken dat een tarwekorrel die in vruchtbare grond wordt geplant, sinaasappels of cashewnoten zou voortbrengen. Het ontwerp en de aard van de korrel of het zaad bepalen welke vrucht wordt voortgebracht. Tarwe zal altijd tarwe voortbrengen.
 
B. Evenzo brengt het zaad van de evangelieboodschap discipelen van Jezus Christus voort die het getuigenis van de dood, begrafenis en opstanding van Christus Jezus, onze Heer, in praktijk brengen. Ware discipelen brengen altijd andere ware discipelen voort.
 
C. De tarwe en de discipel ontvangen niet de lof en eer voor de overvloedige vrucht. De eer is voorbehouden aan de God van de oogst – alleen Hij moet worden geprezen en verheerlijkt!



Toepassingsvragen


Welke vrucht wordt er voortgebracht in uw leven en het mijne? Wordt deze voortgebracht door doelgerichte actie en een levendig getuigenis? Zijn wij, net als Thomas en Kashvi, bereid om de kosten te berekenen en te sterven aan de dingen van deze wereld om Christus na te volgen en de vooruitgang van Zijn Koninkrijk te bevorderen? Hoe inspireert de Heere u om u volledig aan hem over te geven, zodat u kunt leven als een trouwere Bijbelse discipel, koste wat het kost?

Citaat


“Op die eerste Palmzondag, toen onze Heere Jeruzalem binnenmarcheerde, juichte de menigte Hem toe. Heidenen kwamen en zeiden: ‘Wij willen Jezus zien.’ Maar hoe zagen zij Jezus? Door Zijn dood voor onze zonden. Hoe begrepen zij Hem als Koning? Door Zijn dood. Hoe zullen de mensen om ons heen Jezus zien? Alleen als wij sterven aan onszelf en leven voor Christus. Moge God ons leiden naar een koninklijk leven, een leven van opoffering, een leven dat veel vrucht draagt.”
–R. Kent Hughes,
John: That You May Believe (Wheaton, IL: Crossway, 1999)


Conclusie


Mag ieder van ons geïnspireerd worden door het levende en stervende voorbeeld van de apostel Thomas die deze passage in praktijk bracht door te sterven aan zichzelf en alles te geven wat hij had voor de verspreiding van het Evangelie. Mag ieder van ons horen en tegen elke prijs God gehoorzamen en wat Hij van ons verlangt in ons leven, ons gezin, onze buurt, onze stad en onze wereld.